szombat, április 27, 2024
Megelőzés

Itt van az ősz – Közlekedjünk biztonságosan!

A mai világban egyre több autó rendelkezik nappali menetfénnyel ami 2011 óta szériafelszerelés az EU piacain forgalomba hozott autókban. A 26/2010. (XII. 22.) NFM rendelet 5. §-a módosította a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 55/B. § (3) bekezdésének előírásait. A gyártók többféle változatát alkalmazzák van automatikusan, a gyújtás ráadásával már felkapcsolódó, van külön kapcsolható, léteznek többfunkciós (tehát másodlagos üzemmódban fényt váltva indexként is alkalmazott) változatai. Autótípustól függő az is, hogy az autó frontrészén elhelyezett nappali menetfény mellett világítanak-e a hátsó helyzetjelző lámpák. Ez még csak a legújabb típusoknál terjedt el, ahol a hátsó lámpatest fénymintája design-elem.

A nappali menetfény használata nyáron teljesen elfogadható és biztonságosnak mondható, de az ősz beálltával megváltozik az időjárás és vele együtt a látási viszonyok is. Rövidülnek a nappalok és a napsütéses napokat felváltják a ködös párás sokszor esős esetleg havas napok. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz hiszen funkciójukat tekintve nem az a feladatuk, hogy megvilágítsák az utat a járművezető előtt, hanem hogy láthatóvá tegyék a járművet a többi közlekedő számára. Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. A közlekedési szabályok előírják a járművek kivilágítását, de sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a nappali menetfény használatakor amennyiben a látási viszonyok romlanak (pl. ködben, sűrű csapadék esetén, esteledni kezd, vagy éppen besötétedik), onnantól kezdve a nappali menetjelző lámpa használatának nincs helye, hiszen a hátsó lámpák ilyenkor teljesen sötétek maradnak.

Tehát az ősz beálltával ne csak nappali menetfénnyel közlekedjünk hanem helyette használjuk a  helyzetjelzők és a tompított fényszórók használatát ahogy a KRESZ is kimondja:

a forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani. A kivilágítás kötelező módja a tompított fényszórók és a helyzetjelzők használata. Tehát szürkülettől, illetve rossz látási viszonyok között, erősen csapadékos időben, esőben, hóban, illetve ködben az autókon a tompított világítást kell felkapcsolni. Ez pont azért is van így, mert nem minden autón, sőt a többségen nem világít együtt a nappali menetfény és a hátsó piros helyzetjelző fény.

Vigyázunk egymásra!