csütörtök, március 28, 2024
Megelőzés

Kampány az ittas vezetés ellen

Az Országos Polgárőr Szövetség és a KÖBE Közép-európai Kölcsönös Biztosító Egyesület közös kampányt indít az év végi ünnepi időszakban az ittas vezetés ellen, mely az egyik legkomolyabb baleseti veszélytényező világszerte. A kampány jelmondata: „Az ittas vezetés Karácsonykor sem bocsánatos bűn!”
A kampány keretében az ittas járművezetés veszélyeire hívjuk fel a figyelmet.

Az Országos Polgárőr Szövetség és a KÖBE Közép-európai Kölcsönös Biztosító Egyesület fontos feladatának tartja a biztonságos közlekedés elsajátításának támogatását. A kampány során olyan információs közlést szeretnénk megvalósítani, ami a járművezetők tájékoztatását célozza meg az alkoholfogyasztás vezetésre gyakorolt negatív hatásairól, és az emberi szervezet számára az alkohol lebomlásához szükséges időtartamról. Fő célunk elsősorban az autóvezetők, és a kerékpárosok tájékoztatása. Ezen belül nagyobb hangsúlyt kapnak a fiatalkorú járművezetők, hiszen ők azok, akik kevés tapasztalattal rendelkeznek, és ne a saját, rossz tapasztalataikból tanuljanak. Az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottságának kimutatásai alapján Magyarországon a balesetek kevesebb mint 10 százalékát okozza alkoholos befolyásoltság, a KSH adatai szerint pedig évente átlagosan 10 gyermekkorú halálos áldozata van a közlekedési baleseteknek.
Az ORFK-OBB ittas vezetés elleni tevékenységét erősítve, Baranya megyére (10,9%), Bács-Kiskun megyére (14,4%), Békés megyére (12,4%), Nógrád megyére (11,5%), Szabolcs-Szatmár-Bereg megyére (11%) kíván a kampány koncentrálni, ahol az ittasan okozott balesetek százalékos aránya a legnagyobb.
Sok fiatal számára elfogadottnak tekinthető egy pohár sör elfogyasztása után volán mögé ülni. Az ittas járművezetés a közlekedésbiztonság szempontjából az egyik legveszélyesebb cselekedet. Magyarországon még a legkisebb mennyiségű alkohol elfogyasztása után sem szabad járművet vezetve részt venni a forgalomban. Itt a Karácsony, s az ünnepek környékén a kérdés aktualitásához nem férhet kétség. Sajnálatos módon a hazánkban bekövetkezett személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetek még mindig jelentős – ugyan ma már tíz százalék alatti – aránya az ittasságra vezethető vissza.
Nagyon sok a tévhit az ittas járművezetéssel kapcsolatban, sokan nincsenek tisztában sem a következményeivel, sem azzal, hogy alkohol fogyasztása után mikor vezethetnek ismét járművet.

Már kis mennyiségű alkohol elfogyasztása is negatívan hat a járművezetőkre. Megnövekszik a reakcióidő, a jármű biztonságos vezetéséhez elengedhetetlenül szükséges precíz mozdulatok bizonytalanná, pontatlanná válnak, romlik a látás és ezzel együtt az észlelési képesség. Ez különösen éjszaka veszélyes, amikor amúgy is sokkal kevesebb vizuális információ áll a járművezető rendelkezésére.

A csekély mértékű alkohol is már látótér beszűküléséhez vezethet, s ezt sem kontrollálni, sem befolyásolni nem tudjuk.
Az alkoholfogyasztás és a járművezetés ugyan nem összeegyeztethető, de vannak olyan lehetőségek, amelyek megoldást nyújtanak a szórakozni vágyó járművezetők problémáira. Egyrészt, ha nagyobb társaság indul el szórakozni, mindig válasszon ki maguk közül egy főt, aki aznap este nem fogyaszt alkoholt, ő lesz az úgynevezett buli sofőr. Ilyen kezdeményezés a hazai baleset-megelőzési munka során többször is előtérbe került, így ez nem lehet ismeretlen a járművezetők számára. Emellett rendelkezésre állnak a különböző sofőrszolgálatok, a taxik és a tömegközlekedés is. Ezek közül még a legköltségesebb megoldás is töredéke annak, mint ami egy ittasan okozott baleset, vagy csak egy rendőri ellenőrzésen történt lebukás után terheli az alkoholos befolyásoltság alatti vezetőt.
Az sem árt, ha az alkoholt fogyasztó tisztában van azzal, hogy az elfogyasztott mennyiséget mennyi idő alatt dolgozza fel a szervezete, mikor szűnnek meg a vezetést is negatívan befolyásoló hatások. Erre különböző táblázatok is rendelkezésre állnak. Ezek természetesen átlagértékeket mutatnak, s a lebomlási idő függ az illető nemétől, testsúlyától vagy attól, mennyi ételt fogyasztott közben. Íme a táblázat, amely jó támpontul szolgálhat.

1 dl pezsgő, vermut 2 óra 5 cl pálinka 2-4 óra
2 dl asztali bor 2 óra 5 cl vodka 2-3 óra
1 dl desszert bor 2-3 óra 5 cl whisky 2-3 óra
0,5 l sör 3 óra 5 cl gin 2-3 óra
5 cl likőr 2-3 óra 5 cl „erős rum” 3-4 óra
1 koktél 2-4 óra 5 cl „extra erős rum” 4-6 óra
5 cl konyak 2-3 óra

Sajnálatos tény az is, hogy az ittas járművezetéshez más, már bűncselekmények közé sorolt cselekedetek is gyakran társulnak. Egy-egy ittasan okozott baleset bekövetkeztekor nagyon gyakori, hogy az alkoholos állapotban lévő résztvevő megijed a várható következményektől, és elhagyja a helyszínt. Ezzel megvalósítja a cserbenhagyás vagy a segítségnyújtás elmulasztása bűncselekményt, amely már szabadságvesztéssel sújtható magatartás.
Az ittas állapotban okozott közúti közlekedési balesetek elkövetőivel szemben a törvény is sokkal szigorúbban lép fel.
Mindez elkerülhető, ha a kulturált és felelősségteljes alkoholfogyasztás ismérveit betartva minden járművezető óvakodik attól, hogy alkoholos állapotban vegyen részt a forgalomban.

Szórólap letölthető itt