csütörtök, március 28, 2024
Megelőzés

Ismét nemzetközi ellenőrzés lesz

A jövő héten a gyorshajtók kiszűrésére irányul a TISPOL „Speed” megnevezésű fokozott közúti ellenőrző akciója, mely kontinensünk túlnyomó részére kiterjed.

Más európai országokhoz hasonlóan hazánkban is 2019. augusztus 12-én, hétfő reggel kezdődik, és augusztus 18-án vasárnap estig tart a TISPOL (European Traffic Police Network) „Speed” megnevezésű akciója, mely a nevéből adódóan alapvetően (de nem kizárólagosan) a megengedett legnagyobb sebességet túllépő járművezetők felderítésére és szankcionálására irányul. A „Speed” a hatodik a TISPOL Operational Group (Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata Műveleti Csoport) által 2019-ben tervezett kilenc európai szintű közúti ellenőrző kampány sorában.

A fokozott ellenőrzések Európa túlnyomó részét – az előzetes ismeretek szerint 28 ország területét – érintik, így a magyar autósok és motorosok által leggyakrabban látogatott országokban ugyancsak hasonló ellenőrzésekre lehet számítani (Ukrajna és Oroszország európai része nem tartozik ebbe a körbe, az említett országok nem tagjai a TISPOL szervezetnek).

A TISPOL Speed európai szintű ellenőrzés keretében elsősorban a gyorsforgalmi utakon, a főutak lakott területein kívüli szakaszain, illetve a lakott területek közútjain érvényben lévő megengedett legnagyobb sebesség megtartását vizsgálják.

Magyarországon a rendőrség a VÉDA rendszer mobil és fixen telepített (automata) eszközeit egyaránt alkalmazni fogja. Ahol a biztonsági és egyéb feltételek adottak lesznek, ott leállításos ellenőrzésekre is sor kerülhet – ami egyébként a legnagyobb visszatartó hatást eredményezi a közlekedők körében..

Az ellenőrzés első számú célja a közutak legfőbb gyilkosának számító sebességtúllépések visszatartása, a jogkövető magatartásra ösztönzés, s mindezeken keresztül a személysérüléses közúti balesetek és a halálos áldozatok számának visszaszorítása. A rendőrség ezzel és más hasonló kampányokkal igyekszik hozzájárulni az Európai Uniós és Magyarország jelenleg hatályos közlekedésbiztonsági célkitűzéséhez, mely alapján a 2010. évi közúti halálos áldozatok számát az évtized végére 50%-kal kell csökkenteni.

Amennyiben az intézkedő rendőrök más jogsértést is tapasztalnak, úgy azokkal szemben is fellépnek, hiszen őket intézkedési kötelezettség terheli.

Köztudott, hogy a gyorshajtás az európai utak első számú gyilkosa, továbbá egyike a járművezetők által tudatosan elkövetett leggyakoribb szabályszegéseknek. Sajnos sok járművezető nincs tudatában annak, hogy a gyorshajtás milyen valós következményekkel járhat. Ha tudná, nagy valószínűséggel nem követné el, és „beletörődne” abba az egyébként nem túlságosan nagy kihívásba, hogy biztonságosan haladva néhány perccel később ér úti céljához

A fizika törvényszerűségeit semmilyen „gyártott” ideológiával nem lehet megcáfolni. A haladási sebesség már 10%-os növelése esetén is kb 25%-kal nő a súlyos, és mintegy 45%-kal a halálos sérülések létrejöttének kockázata. A 20%-os mértékű sebességnövelés pedig a személyi sérülés lehetőségét 40%-kal, a halálos tragédia bekövetkezésének köckázatát pedig több mint 100%-kal, azaz több mint ötszörösére növeli. (A folyamatnak persze az ellentéte is igaz, mert a haladási sebesség 10%-os mérséklése esetén több mint 30%-kal csökken a halálos, 27-28%-kal pedig a súlyos sérülések létrejöttének a valószínűsége.)

Végezetül a gyorshajtás aktuális gyakoriságáról: a rendőrség által gyűjtött előzetes baleseti statisztikai adatok alapján a 2019. első félévében okozott 7 476 személysérüléses közúti balesetből a balesetek nem kevesebb, mint 32%-a  – részben, vagy egészben – gyorshajtás miatt következett be!

A TISPOL (European Traffic Police Network) bő két évtizede szervez nemzetközi szintű közúti ellenőrző akciókat. A gyorshajtók kiszűrésére irányuló „Speed” akciót röviddel az ezredfordulót követően vezették be, így az immár tradicionális területe az európai közúti ellenőrzéseknek. A TISPOL éves szintű ellenőrzési terveiben általában kilenc akció végrehajtása szerepel, melyek a részt vevő országok magas számára tekintettel az „öreg kontinens” területének jelentős részére kiterjednek  (általában 28 ország vesz részt ezekben az akciókban).

A kampányok jellegzetessége, hogy a TISPOL-hoz tartozó tagállamok rendőri szervei egy időben, azonos szempontok alapján ellenőrzik a járművek vezetőit.

Az ellenőrzés tapasztalatait a nemzeti rendőrségek összesítik, majd az eredményeket megküldik a TISPOL Műveleti Csoportja részére, mely európai szintű értékelést készít, és tájékoztatja arról az Európai Bizottságot.

A sebességtúllépés elleni fellépés egyike az idei EDWARD Nap  által kiemelt fontosságúnak tartott területeknek. A 2019. szeptember 26-ára a TISPOL által meghirdetett program fő célkitűzése, hogy aznap senki ne veszítse életét az európai utakon. (EDWARD = European Day Without A Road Death).

forrás: ORFK-OBB