Drónnal repülnél? Fontos változás az eseti légtér igénylésben!

A magyar drón pilóták előtt nem ismeretlen, hogy milyen adminisztratív terhekkel jár együtt egy egyszerű repülés jogszabályoknak megfelelő végrehajtása. Ennek jelenlegi menetéről már mi is készítettünk egy útmutatót, és bemutattuk, hogy milyen a másik oldalon, vagyis az ‘eseti légtérgyárban’ a helyzet. Nyáridőszakban gyakori problémát jelent az eseti légtérigények elbírálása, sok felhasználó panaszkodott az elmúlt néhány évben arra, hogy az illetékes hatóságok válaszra sem méltatták őket. Arról nem is beszélve, hogy az ügyfélszolgálati tevékenységen is lenne még mit finomítani. Az utóbbival nem igazán lehet mit kezdeni, de az előbbit lehetne orvosolni, például úgy, ahogy a gyorshajtások ügyintézésének online nyomon követésével tette azt a rendőrség. A jelek szerint a Honvédelmi Minisztérium eseti légtér igények elbírálása kapcsán szintén a digitalizáció útjára lépett és bevezetik az ún. Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) programot.

Az új eseti légtér igénylés rendjét remélhetőleg egyszerre gyorsítja fel és egyszerűsíti le az ÁNYK bevezetése.

 

Mi változik az új eseti légtér igénylések során?

  • Az Általános Nyomtatványkitöltő használatához Ügyfél, vagy Cégkapus regisztrációra lesz majd szükségünk.
  • Ezzel párhuzamosan megszűnik a légtérigények e-mail címről történő benyújtásának lehetősége, de postai úton továbbra is kérhetünk légteret a drón repüléshez.
  • Az Általános Nyomtatványkitöltőt a NAV honlapjáról lehet letölteni, a kitöltéshez szükséges útmutatót pedig a Katonai Légügyi Hatóság teszi majd közzé.

Milyen további kérdések merülnek fel az új eseti légtér igények kapcsán?

A tájékoztatásban nem kapunk információt arról, hogy az eseti légtérigények elbírálása során az új rendszer bevezetését követően lesz-e átmeneti időszak. Vagyis nem tudjuk, hogy az Általános Nyomtatványkitöltő bevezetését követő első 1-2 hétben / hónapban beadhatjuk-e a légtérigényünket e-mail formájában. Amennyiben tippelnünk kell,

az Általános Nyomtatványkitöltő bevezetését követően nem lesz átmeneti időszak, az e-mail-es igénylés teljesen meg fog szűnni. 

Emiatt azt javasoljuk, hogy aki még nem rendelkezik ügyfél, vagy cégkapus regisztrációval az ezt gyorsan pótolja, már ha jogkövető módon szeretne drónnal repülni. Ezért cserébe reménykedhetünk abban, hogy az egyre növekvő számú drón repüléssel együtt járó eseti légtérigények elbírálását az újítások felgyorsítják, és nem megnehezítik. Az évek óta ígérgetett jogszabályváltozásról, ami nagyban megkönnyítené a 2000 gramm alatti drónok reptetését szó sem esett a közleményben, ezért ezen a téren idén vélhetően már nem lesz változás.

forrás: techkalauz.hu

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás